Hans vraagt: Wat maakte jouw aanpak succesvol?
Ronald: “Uiteindelijk zijn er vier elementen te benoemen die het succes verklaren. We waren overtuigd van het effect dat IAM zou opleveren en zijn begonnen met het vormen en uitdragen van een visie op IAM. We hebben focus gelegd op het bereiken van doelen voor de organisatie, naast het voldoen aan wet- en regelgeving. Een grote organisatie kent veel verschillende werkprocessen. Dan is het noodzakelijk om goed grip te hebben op wie wat kan en mag doen met de informatievoorziening. IAM zorgt voor risicoreductie en het voldoen aan wet- en regelgeving. Daarnaast levert het ook een hogere gebruikerstevredenheid en reductie van de beheerinspanning op. IAM is dus niet alleen een verplicht nummer, maar levert de gebruikers ook direct iets op;
Er is een positieve business case (en IAM werd hiermee ook uit de traditionele ‘IT-hoek’ gehaald). IAM levert flinke kwalitatieve en kwantitatieve baten op. Naast het feit dat we het proces van in-, door- en uitstroom van personeel op orde kregen, ontstond een besparing aan (licentie-) kosten. Door het adequaat inregelen van toegang tot systemen hebben we dus meer grip en hebben we ook tonnen bespaard op jaarbasis.
We regelen de in-, door- en uitstroom van werknemers beter in. Daardoor geven we nieuwe medewerkers gemakkelijker vanaf dag één toegang tot de systemen die ze nodig hebben om hun werk te doen. Op een groot personeelsbestand scheelt dat heel veel werk.
Iedereen was enthousiast over wat we bereikt hebben. Dat bleek toen een manager bericht kreeg dat een medewerker die al twee jaar niet meer in dienst was eindelijk verwijderd was uit de systemen. Het feit dat deze melding kwam, gaf aan dat het proces en het systeem hun werk deden.“
Hans: “Dat zijn heldere uitkomsten. Waarom duurde het dan even voordat je ze kon benoemen?”
Ronald: “Het blijft toch lastig om dat te zien als je er middenin zit. Dan heb ik het nodig om mezelf een spiegel voor te houden. Omdat we op zoveel fronten aan de slag moesten, zat er iedere keer wel iets tegen. Voor je het weet, zie je dan alleen de dingen die nog geregeld moeten worden.