Termenset voor theorie en praktijk
Een nieuwe taxonomie helpt om bestaande theorie en de praktijk bij elkaar te brengen. De taxonomie is beschreven in een artikel van Ron Schipper. “A new taxonomy on CSR practices as basis for a new theory on CSR” in International Journal of Sustainable Strategic Management markeert de start van een nieuwe fase voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
Van opkomend naar convergerend
Sinds de jaren ‘50 bestaan theoretische MVO-modellen. De laatste jaren passen steeds meer bedrijven MVO-beleid toe. Daardoor is het mogelijk om de praktijk te gebruiken om theoretische modellen te vergelijken. Dat heeft geleid tot een nieuwe, overkoepelende set aan termen waarin MVO beschreven kan worden.
Om tot convergentie te komen was meer nodig dan het vergelijken van theorieën.
Verschillende theoretische uitgangspunten
In het vroege stadium van ontwikkeling zijn veel verschillende theorieën ontstaan. Deze theorieën hebben zich ontwikkeld in een aantal groepen. Die zijn gebaseerd op overtuigingen. De verschillen in die theorieën maken het lastig om verdere studie op de baseren. Door ze tegen elkaar aan te leggen is duidelijk geworden waar ze elkaar raken en uiteenlopen. Om tot convergentie te komen was meer nodig dan het vergelijk van theorieën. En dat sluit aan bij de behoefte vanuit de praktijk. Hoe passen we MVO toe?
Analyse van praktijk op basis van verantwoording
Op basis van het vergelijken van de MVO-verslagen van 45 organisaties is inzicht ontstaan in de praktijk. Door dat inzicht te combineren met het theorievergelijk is een nieuw framework ontstaan. De bestudeerde organisaties zijn verdeeld over 12 sectoren. Per sector zijn minimaal drie organisatie meegenomen. Hierdoor is een internationaal, sectoroverstijgend inzicht ontstaan. De hoeveelheid bestudeerde data is afdoende voor het opbouwen van een taxonomie.
De taxonomie biedt kansen om de academische wereld en de praktijk met elkaar te verbinden
Pragmatisme leidend voor MVO
Uit de analyse blijkt dat de meeste organisaties pragmatisch omgaan met maatschappelijk verantwoord ondernemen. De taxonomie biedt kansen om de academische wereld en de praktijk met elkaar te verbinden. Dankzij dit onderzoek is een holistisch model ontstaan. Een model waarop bedrijven kunnen verantwoorden. En de academische wereld verder kan onderzoeken.
Termen en praktijk
De nieuwe verworven inzichten zijn samengevat in een taxonomie. De praktische waarde is direct zichtbaar. Voor iedere categorie zijn praktijkvoorbeelden benoemd. Dat maakt toepassing in de context van je eigen organisatie eenvoudig. Als je dat doet, versterk je het eenduidige begrippenkader. Daarmee zetten we een stap naar convergentie van theorie en praktijk. En dat is nodig om een goede bijdrage te blijven leveren aan een duurzame maatschappij.
Als je het artikel wilt ontvangen, neem dan even contact op met Ron Schipper.
En tot slot de taxonomie
Categorie | Omschrijving | Praktijkvoorbeelden |
Goals | Heeft de organisatie specifieke duurzaamheidsdoelen gesteld? | Specifieke MVO-doelen
Algemeen commitment op MVO Bewaken van het proces in voortgang en verantwoording Stellen van gecombineerde algemene en specifieke MVO-doelen |
Benefit | Waarom neemt de organisatie haar verantwoordelijkheid voor duurzaamheid? | Waarde voor de stakeholders nastreven
Innovatie Commerciële kansen benutten Morele drijfveren Reputatie opbouw en versterking Intrinsieke motivatie De klanten beter begrijpen Groei in partnerschap Klimaatverandering aanpakken Kosten reduceren |
Address Challenges | Welke uitdagingen heeft de organisatie in haar waardeketen waarvoor zij verantwoordelijk wil zijn? | Environmental Imperative
Belang van gezondheid Gezond werkklimaat Gezonde werkverhoudingen Bijdrage aan de gemeenschap Integriteit van de producten Dierenwelzijn |
Themes | Wat zijn de belangrijkste thema’s voor duurzaam ondernemen? | De operatie
Gemeenschap Efficiënt gebruik van energie en materiaal Invloed op de werkomgeving Productoplossingen Gezondheid en welzijn Versterken van de lokale gemeenschap Sourcing Reduceren van afval; Kwaliteit van de producten Mobiliteit Groene gebouwen |
Integrated Value Chain | Hoe betrek de organisatie de klanten en leveranciers? | Sociale compliance over de waardeketen
Procesverbeteringen over de keten Duurzame producten betrokken uit de keten Gecertificeerde leveranciers in de keten Beïnvloeding klantgedrag (B2C) Ondersteuning aan klanten (B2B) |
Stakeholders | Hoe en met welke intentie benaderd de organisatie belanghebbenden? | Proactieve dialoog
Luisteren naar belanghebbenden Betrekken van belanghebbenden Het vertrouwen verdienen Geïnspireerd raken door belanghebbenden |
Partnerships | Op welk niveau ontstaat partnerschap op duurzaamheid? | Op niveau van de industrie
Een platform organiseren voor issues Partnerschap in de waardeketen Algemeen duurzaamheidplatform |
Decision guiding principles | Vanuit welke grondhouding besluit de organisatie? | Ethische code
Eigen geformuleerde principes UN Global Compact |
Product | Hoe past de organisatie haar producten aan op gebied van duurzaamheid? | Innovatie met duurzame kenmerken
Oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken Vervangende producten |
Process | Hoe past de organisatie haar bedrijfsprocessen aan? | Procesverbetering |
Standards and regulation | Hoe zijn standaarden en voorschriften | GRI
UN Global Compact ISO14001 Certification of the organisation Certification of own product services ISO9001 ISO26000 ISO27001 Dow Jones Sustainability Index UN Principles for Responsible Investment |
Social Involvement | Hoe is sociale betrokkenheid ingebed in het duurzaamheidsbeleid? | Betrekken eigen medewerkers
Ondersteunen van de gemeenschap Goede doelen steunen |
Top management involvement | Welke vorm van betrokkenheid is er van het top management (C-level) | Expliciet commitment van topmanagement
Geen expliciete benoeming van betrokkenheid |
History | Hoe is de geschiedenis van duurzaamheid opgenomen? | Geschiedenis genoemd
Geschiedenis niet genoemd |
Reporting & Communication | Hoe zijn MVO-resultaten benoemd door de organisatie? | MVO-jaarverslag
Geïntegreerd jaarverslag |